Skip to Main Content

Living Library: 16th

Living Library
Living Books

Cheng Cao

Initiator of G-Club

《How to achieve competitive advantages over others》

Chengfang Lv

For thousands of years, contains many literati beautiful feelings. Flying out of the sleeves is a beautiful legend babbling sound is who is telling and sigh.

Tonight with me into the Kunqu opera artistic conception, give me an hour, give you one thousand.

Tong Zhao

AIESEC XJTLU

If you are not brave go away. A section about love, hope, growth and brave Thailand overseas volunteer story. Profound cultural experience, volunteer spirit, life, daring to different.

Xiaodan Guo

A Teacher of Comparison of Chinese and Western culture

In four years time we how to read.

Anran Guo

Anran Guo

AIESEC XJTLU

You will never know if you don’t live.

Yuanshuo He

Curator

Listen to people always say very confused, I also. So I always told myself: go out. From a line, to TEDxSuzhou, from volunteers, to the business, I hope from the different experiences, find what you want. I and everybody is same, all is unknown young generation, I and everybody is not the same.

Minzhe Ding

President of the eight session of XJTLU Photography Association

Art is a manifestation of personality difference treat image art attitude and mood photography and photo。

News

西浦真人图书馆:聆听他人故事 阅读不同人生

        作为一项返璞归真的新型阅读潮流,“真人图书馆”正在全球兴起,2012年它进入中国并迅速遍及十多个城市。这种面对面聆听他人故事、阅读不同人生的“读书”形式,受到了很多读者的青睐。

        11月22日,16位“真人书”走向西交利物浦大学,他们来自于不同的领域,有语言中心外教、资深报人、昆曲名家和美国驻中国领事馆工作人员等,他们与同学们一起分享了自己的人生经历、见解和感悟。

        “用倾听读懂一个人,用交流翻阅一本书”是本次活动的宗旨,为了最大限度满足学生们的不同需求,活动一改“真人”台上讲、学生下面听的传统模式,而是让“真人”走下讲台,学生根据自己的兴趣选择“真人图书”。大家席地围坐,拉近了“读者”与“真人书”之间的距离。

        来自姑苏晚报的记者谷雨以自身的工作经历向同学们讲述了“贫困、生命、坚守”的三个故事。在他看来,社会最需要的是有良心的人,“在这个世界上,无论一个人的职业有多么卑微,他只要守着良心,兢兢业业地做好本职工作,那么社会的面貌将会大有改进。”

        著名昆曲艺术家吕成芳以精彩的昆曲表演“游园惊梦”赢得了在场同学的阵阵掌声。她虽然在北京大学北京师范大学、香港大学等诸多国内外名校都开展过讲座,但是在苏州本地高校西交利物浦大学演讲还是她的“首秀”。吕成芳发现来参加活动的不仅有苏州本地的学生,还有很多来自世界各地的外国留学生。“虽然昆曲这门艺术对他们而言还比较陌生,但他们怀有极大的好奇和热忱。”因此,她将本次演讲的主题定为“吴地有雅音,你我共赏之”,为了让更多人了解这种有着600多年悠远历史的中国传统戏曲。

        据了解,“真人图书馆”的活动在西浦图书馆办过多次,本次活动由西交利物浦大学图书馆和西交利物浦学生会外联部联合举办。“坚持办‘真人图书馆’是因为借阅真人图书让读书不再是单向和静态的,而是主动和互动的。”作为主办方之一的图书馆用户服务部的王思云老师表示,读者与“真人书”之间相互思想的传递与交流,立足于书,又跨越书,也使得图书馆存在的意义更为生动、丰富和立体。

        与一些高校会功利化地选择一些考研专家、创业达人作为真人书,大肆宣讲理论不同,西浦图书馆在选择真人书籍时都会先在学生中做调查,“如果是本校的老师,我们会选择人气高、有特殊经历、有趣的老师,比如本次16位讲师中就有我校老师Mac。我们选择Mac,也正看中他多元的生活背景、丰富的经历、积极向上的精神、幽默风趣的性格。我们不会把真人图书馆变成灌输式讲座、报告。”王思云老师解释道。

        建筑系的齐啸之同学看到学校有这样的活动,特意前来体验。他说,“在与西浦摄影协会第八人会长丁敏哲交流之后,我觉得自己对摄影有了更深刻的认识。相比于阅读纸质书籍,这样的方式更为有趣。”

        在工商管理系的杨若巍同学看来,通过阅读“有故事”的“真人书”,了解到不同人的人生经历以及感悟,她也拓宽了见识,发现了不一样的世界。

Highlights